Lämna klagomål angående olägenhet för människors hälsa

LÄS MER

Vad är en olägenhet för människors hälsa?

Enligt miljöbalken (1998:808) definieras en olägenhet för människors hälsa som en störning som kan påverka hälsan negativt, fysiskt eller psykiskt, och som inte är ringa eller tillfällig. Det handlar om sådant som kan orsaka sjukdom, obehag eller försämrad livskvalitet. 

Exempel på vad som kan vara en olägenhet:

  • Bullerstörningar från exempelvis fläktar, industrier eller trafik som påverkar boendemiljön.
  • Luktproblem från avfall, avlopp eller verksamheter som hanterar organiskt material.
  • Fukt och mögel i bostäder som kan orsaka allergier eller andra hälsoproblem.
  • Otillräcklig ventilation eller inomhusmiljö som leder till dålig luftkvalitet.
  • Skadedjur som råttor eller kackerlackor i bostäder eller verksamheter.

Exempel på vad som normalt inte räknas som olägenhet:

  • Tillfälliga störningar, som enstaka festljud eller byggarbete under dagtid.
  • Personlig upplevelse av obehag som inte kan styrkas med objektiva mätningar eller bedömningar.
  • Normala vardagsljud från grannar, som steg, barnlek eller samtal.
  • Estetiska störningar, som att man ogillar färgen på en byggnad eller utsikten.

Innan du lämnar klagomål

Innan du kontaktar bygg- och miljöförvaltningen bör du ha kontaktat din fastighetsägare, bostadsrättsförening eller den som orsakar störningen. Observera att den verksamhet eller person som angetts som störande kan få del av uppgifterna som lämnats i ärendet.

Om du vill vara anonym kan ditt klagomål komma att nedprioriteras, undantag finns dock. Detsamma gäller om den person, fastighetsägare eller annan ansvarig som orsakar störningen inte kontaktas först.

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa